accountaccountbagbagzalando logomenu

ALLE DANMARKS FAVORITMÆRKER

ALTID GRATIS LEVERING & RETUR

100 DAGES RETURRET

Yoga forside/ Testimonial

Anne Katrine Hermansen

Yogainstruktør

Anne Kathrine Hermansen

Min koncentrationsevne er blevet bedre, og jeg føler mig mere i kontakt med mig selv og i mere kontrol med min krop.

Anne Kathrine Hermansen, Yogainstruktør

Yoga er ingen konkurrence

Anne Kathrine Hermansen bor i København med sin kæreste Jonas og deres datter. Hun arbejder som indspilningsleder og underviser derudover børn og voksne i yoga. Sammen med journalist og yogalærer Karen Pallisgaard udgiver hun også det danske online yogamagasin yogamag.dk.


Hvordan kom du ind i yogauniverset?
Jeg prøvede yoga for første gang, da jeg var 18 år og gik på en danseuddannelse, hvor vi havde yoga hver fredag. Dengang forstod jeg ikke yoga. Jeg synes, det var spild af tid og havde en opfattelse af, at yoga var noget med at sidde i lotusstilling og sige ”Oooommmm”. Så jeg må indrømme, at jeg tit pjækkede fra den time. Syv år senere blev jeg igen præsenteret for yoga. Min veninde tog mig med til et nyåbnet yogastudie i København, hvor de havde den nye ”Talk of the town” form for yoga; hot yoga. Allerede efter første time var jeg hooked. Jeg elskede varmen, strækkene og nu kunne jeg pludselig også indordne mig med stilheden. Jeg blev i den grad bidt af hot yoga. Måske også fordi jeg kunne mærke, at jeg blev stærkere. Jeg brugte min krop fysisk samtidig med, at jeg gearede ned. Min interesse for yoga voksede og foruden de kropslige effekter, kunne jeg også mærke de mentale virkninger. Det med at geare ned og lige tage en pause fra hverdagens to-do lister gjorde noget godt for mig. Jeg begyndte at udforske andre yogagenrer, hvor jeg til sidst fandt mine foretrukne genrer; Vinyasa og Ashtanga.


Hvordan har yoga ændret dit liv?
For godt tre år siden havde jeg en mindre krise i mit liv. Jeg var lige blevet tredive år, havde ingen kæreste, alt for mange aftaler (led vist lidt af FoMO – fear of missing out) og så arbejdede jeg måske også for meget. Samtidig var jeg også i tvivl om, hvor vidt det jeg lavede, nu også var det rigtige for mig. Jeg har de seneste ti år arbejdet i tv-branchen, hvilket er en fantastisk sjov branche, men den kan til tider også være rigtig hård. Min chef var meget opmærksom på mig og kunne se, at jeg ikke var rigtig glad og henviste mig derfor til en arbejdscoach. De samtaler jeg havde med hende var guld værd og en af de ting hun bl.a. blev ved med at sige til mig var ”Hvad vil du selv, helt selv? – tænk ikke på hvad andre synes, du skal, hvad vil DU?”. Det jeg ville var at tage en yogauddannelse, udvikle min yogapraksis og fordybe mig i det univers, jeg var så tiltrukket af. Men jeg var bange. Jeg syntes, det var angstprovokerende at skulle tage 4 uger fri for at lave yoga – alene! Heldigvis skubbede hun til mig, og jeg lyttede efter og i 2014 tog jeg min første yogauddannelse på Santorini i Grækenland – alene. De fire uger jeg var af sted, fik mig til at indse, at jeg blev nødt til at ændre på min hverdag. Jeg kunne ikke fortsætte i det tempo. Jeg var ikke i tvivl om, at jeg måtte sige mit faste job op. Jeg skulle være freelancer og bestemme over min egen tid. Så det gjorde jeg, og jeg har ikke fortrudt det et sekund siden.


Har yoga haft en indvirkning fysisk og mentalt?
Min koncentrationsevne er blevet bedre, og jeg føler mig mere i kontakt med mig selv og i mere kontrol med min krop. Yogaen har uden tvivl hjulpet mig rigtig meget til mere overskud og glæde i hverdagen. Ud over det mentale, er jeg også med tiden blevet mere stærk, hvilket jo heller ikke er helt dårligt. Hvor kliche det end må lyde, begyndte jeg også at hvile mere i mig selv efter yogaen for alvor kom ind i mit liv. Nu lytter jeg til min krop og bliver hjemme på sofaen, hvis det er det, kroppen beordrer – med ro i sindet. Jeg har bekæmpet mit FoMO. Som enden på en rigtig solstrålehistorie, fandt jeg også mit livs kærlighed kort tid efter mit yogaeventyr på Santorini, og i marts blev vi forældre til en lille pige.


Hvad har været din største udfordring som yogi?
Rigtig mange har en opfattelse af, at man skal være meget smidig for at dyrke yoga, men det vil jeg gerne afkræfte. Det er korrekt, at man kan møde en del udfordringer i yoga, hvis man er stiv som et bræt, men alle kan være med. Man skal bare kunne indfinde sig med, at ting tager tid. Det er en af mine største udfordringer, da jeg nok hører ind under kategorien ”et utålmodigt konkurrencemenneske”. Jeg arbejder især med ikke at have forventninger til min yogapraksis og at acceptere, at jeg måske en dag har en fantastisk balance og andre dage, kan det være helt skidt. En anden ting jeg også har skullet arbejde med er stilheden. Mine tanker, mine to-do lister og alle mine idéer – i starten kunne jeg ikke koncentrere mig, da mine tanker konstant hoppede rundt. Jeg har efterhånden lært at være til stede i timen. Jeg lytter til min krop og kommer ud af stillingerne, hvis de ikke føles ok. Jeg tager en pause undervejs, hvis jeg føler mig træt. Ikke mindst har jeg lært at tømme hovedet, så jeg kan være til stede og bare være med mig selv – og jeg elsker det. Du ved det har været en god time, når du ruller yogamåtten sammen, og tænker – ”hov, hvad blev der lige af tiden, hvad har jeg egentlig lavet den sidste time”. Så ved jeg, at jeg har givet mig 100% og været til stede, uden at tænke på noget andet.


Hvilket udstyr finder du nødvendigt for en nybegynder?
Det skønne ved yoga er, at du sagtens kan praktisere yoga uden nogen form for udstyr. Du kan f.eks. sagtens meditere siddende på gulvet, eller lave din yogapraksis midt på gulvet. MEN når det er sagt, så er der noget basis-udstyr, der kan hjælpe dig i din praksis: 1. En yogamåtte; Jeg vil anbefale, at du anskaffer dig en god yogamåtte – en hvor du ikke skrider, og en der ikke er alt for let. Der er stor forskel på mærkerne, og jeg må indrømme, at de yogamåtter der koster lidt mere også er bedre end dem til 100 kr. 2. Tøj: Der er ingen dresscode i yoga. Sørg for at have noget tøj på, som du føler dig tilpas i – tøj du kan bevæge dig i. De fleste har et par leggings og en t-shirt/top på, men hvis du foretrækker noget mere løst, så kan du også sagtens det. Fordelen ved at tøjet sidder lidt stramt er, at underviseren bedre kan se dine muskler og led og på den måde bedre kan rette på dig, så du ikke skader dig selv og din krop. 3. En yogablok og et yogabælte; Kan være en god idé, da de kan støtte dig i forskellige stillinger, indtil du bliver endnu mere smidig og bekendt med stillingerne. 4. Et tæppe. Kan være brugbart til mange ting i yogatimen f.eks. til at sidde på, tage om dig under meditation og Savasana (afspænding til sidst i timen).


Hvad er det bedste råd du vil give en nybegynder?
1. Du skal tænke, at der findes en yogaform for alle, uanset om du er ung, gammel, tyk, tynd, gravid, stiv som et bræt eller noget helt andet, så kan alle dyrke yoga. Der findes rigtig mange forskellige former for yoga, og du skal stille dig selv spørgsmålet: ”hvad det er jeg har brug for?”. Har du brug for yoga med power på, noget hvor du kommer til at svede, så skal du måske overveje Bikram, hot yoga, Vinyasa eller Astanga. Hvis du derimod vil prøve den mere klassiske form for yoga, kan du overveje Hatha yoga. Leder du efter noget, hvor tempoet er helt nede og strækkene er dybe, så skal du prøve yin, restorativ eller Iyngar yoga. Der findes også en masse afstikkere og mere vestlige former for yoga så som aerial yoga (yoga i svævende lagener), akro yoga (akrobatik blandet med yoga) Broga (yoga kun for mænd) og vandyoga. Nogle vil måske også argumentere for at både vinaysa, bikram, hot yoga osv. er vestlige yogaformer, men buttom line er, at der findes et hav af yogaformer. Så prøv dig frem. 2. Gå ind til yogatimen med åbent sind, lad vær med at kigge på sidemanden – han/hun kan have en baggrund som cirkusartist, hvor det er det nemmeste i verden for dem at få deres ben rundt om hovedet, men det behøver du ikke kunne. 3. Lyt til din krop, hvis noget gør ondt, så er det fordi kroppen råber stop, og du skal gå ud af stillingen – du kender din krop bedst, det gør underviseren ikke. 4. Yoga er ikke en konkurrence, heller ikke med dig selv – ting tager tid, og som min yogalærer engang sagde til mig om en stilling, jeg ikke kunne komme ind i - ”You are almost there, 4 more years” Så ja det tager tid og yoga handler ikke om at være smidig, men det handler om at lytte til sin krop, og langsomt vil du blive mere smidig og ikke mindst stærkere. 5. Sørg for, at du har drukket nok vand i løbet af dagen – og spis ikke et stort måltid lige inden en time. 6. Hav tålmodighed – og husk yoga godt må være sjovt.